Fietsen voor Burkina

2008

Al een aantal jaren spelen we met het idee om een fietstocht van Limmen naar Burkina Faso te organiseren. Een groepje mensen heeft dit opgepikt en is met het idee aan de slag gegaan. Zij hebben informatie ingewonnen bij de stichting Fietsen voor Onderwijs. Deze stichting heeft in 2006 een fietstocht van Bolsward naar Ghana georganiseerd. De initiatiefgroep heeft over het idee bericht in de lokale en regionale kranten en het resultaat was dat ruim 20 geïnteresseerden de tocht geheel of gedeeltelijk mee willen fietsen en 4 personen de fietsers tijdens de tocht willen begeleiden. In november 2008 is door de initiatiefgroep de stichting ‘Fietsen voor Burkina’ opgericht. De stichting is nu aan de slag gegaan om de fietstocht van september tot december 2010 te organiseren. Ze heeft zich als doel gesteld om met de fietstocht en alle activiteiten daaromheen 150.000 euro voor onderwijsprojecten in Burkina Faso binnen te halen.

2009

Zo’n 25 fietsers zullen het hele traject of een deel van het traject fietsen. Zij worden begeleid door een truck en een terreinwagen met vier begeleiders. De fietstocht zal plaats vinden van eind augustus tot eind november 2010. Rondom de fietsers en hun begeleiders is een enthousiaste groep van supporters ontstaan. Fietsers, begeleiders en supporters zetten zich in om het streefbedrag bij elkaar te halen. Stichting WOL ondersteunt hen bij de aanvraag van subsidie en door het geven van informatie over de situatie in Burkina Faso en de onderwijsprojecten. Ook bij presentaties voor potentiële sponsors levert WOL een inhoudelijke bijdrage.

2010

Om de fietsers en hun begeleiders op het eindpunt van de tocht te kunnen verwelkomen, is Yvonne Zomerdijk in november naar Burkina gereisd. Zij werd vergezeld door een donateur van WOL, Jos Henselmans uit Limmen. Op 18 november kwamen de fietsers aan in het werkgebied van DSF. Zij werden feestelijk ontvangen in het dorp Tougué Mossi, een van de eerste dorpen waar WOL en DSF projecten hebben uitgevoerd. Vervolgens werd doorgefietst naar Tangaye waar de fietsers het moesten opnemen tegen de vrouwenfietsclub van het dorp. Als laatste kwamen de fietsers aan in Nimpouya, het geboortedorp van Salif Sodré, de coördinator van DSF. Ook hier was een groot feest. Op het erf van de heer Sodré werd overnacht. De volgende ochtend werd doorgefietst naar Ouahigouya. Hier was men zeer onder de indruk van de prestaties van de fietsers. Zij waren ’s morgens uitgenodigd voor een audiëntie bij de Mossi koning van Yatenga, Naaba Kiiba. Na het bezoek aan de koning werd doorgefietst naar Onderwijscomplex Zoodo, het officiële eindpunt van de reis. Hier konden de fietsers kennismaken met de leerlingen en leraren voor wie zij dit allemaal gedaan hebben. ’s Middags had DSF een erewielerronde door de stad georganiseerd. De fietsers moesten het opnemen tegen de plaatselijke fietsclub en tegen het nationale wielerteam van Burkina Faso en de jeugdkampioen. Het hele stadcentrum was hiervoor afgezet. De volgende ochtend vond, in het bijzijn van de Hoge Commissaris van de provincie Yatenga, de feestelijke opening plaats van het laslokaal en de schoolkantine. Het laslokaal heeft de naam gekregen van Co Kerssens, de fietser die tijdens de laatste etappe in Spanje is verongelukt. ’s Middag werden de fietsers uitgenodigd bij de regionale president van de Regio Noord. Deze regio bestaat uit vier provincies, waaronder Yatenga. Onder het beschermheerschap van de president kon DSF de intocht van de fietsers in Ouahigouya organiseren. De president gaf aan de fietsers een uitleg hoe aan de ontwikkeling van de Regio Noord gewerkt wordt. Ook roemde hij de rol van DSF hierbij.