College voor Namssiguia

In het dorp Namissiguia, 35 km van de provinciehoofdstad Ouahigouya, hebben we een school voor voortgezet onderwijs gebouwd. In februari 2015 zijn twee bestuursleden van WOL, Yvonne Zomerdijk en Gerrel Wissink, met hun echtgenoten naar Burkina gereisd om de school te openen.

De school bestaat uit vier klaslokalen, een kantoor voor de directeur, een magazijn en vier latrines. De lokalen zijn ingericht met 20 driepersoons schoolbanken, een kast en een bureau en stoel voor de leraar. De sleutels voor de latrines zijn in april aan de school-directeur overhandigd.

We hebben gekozen om een college in een dorp te bouwen om vooral meisjes een kans te geven op vervolg onderwijs. De meeste scholen voor voortgezet onderwijs zijn in de stad. Voor dorpskinderen betekent dat dat zij in de stad moeten gaan wonen, zonder ouderlijk toezicht. Vooral voor meisjes is dit een groot risico. Over seksualiteit wordt thuis niet gesproken met als gevolg dat veel meisjes ongewenst in verwachting raken. Nu het dorp Namissiguia een college heeft, kunnen de kinderen uit dit dorp en omliggende dorpen thuis blijven wonen.

Geplaatst in Namssiguia en getagd met .